واردات هواپیماهای خریداری شده به عمر وزارت آخوندی قد نمی‌دهد:

هواپیما نمیدن

از زمان امضای تفاهمنامه با خارجی‌ها برای خرید هواپیما در بهمن ماه سال گذشته، قرار شده بود تا ظرف ۴۰ روز کاری تفاهمنامه مذکور به قرارداد کاری نهایی تبدیل شود اما تاکنون هیچ قراردادی به صورت نهایی امضا نشده است!

به گزارش خبرنگار پاکدشت۲۴ به نقل از تهران نیوز ، به نقل از نسیم آنلاین امتناع از تحویل هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران تا پایان سالجاری میلادی، یکبار دیگر از عباس آخوندی، وزیر راه وشهرسازی چهره‌ای نه چندان خوش شانس در کابینه به تصویر کشید،گویی که قرار نیست گره کور خرید هواپیمای نو از فرانسه و آمریکا به این زودی‌ها باز شود.

وزارت راه و شهرسازی ایران، بهمن ماه سال گذشته همزمان با سفر روحانی به فرانسه پیش قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس را با فرانسه به امضاء رسانده که گفته می‌شود رقم قرارداد مذکور ۱۰٫۵ میلیارد دلار است.

درعین حال، در خرداد ماه سالجاری هم تفاهمنامه خرید هواپیمای نو بین ایران ایر و کمپانی بوئینگ امضا شد.

از زمان امضای تفاهمنامه در بهمن ماه سال گذشته، قرار شده تا ظرف ۴۰ روز کاری تفاهمنامه مذکور به قرارداد کاری نهایی تغییر وضعیت دهد اما از آن زمان تا کنون، با گذشت ۹ ماه ، نهایی شدن این تفاهمنامه به عقب افتاده و با فرسایشی شدن روند مذاکرات دست ایران هم از اخذ جریمه از طرف مقابل کوتاه است.

حال شرکت هواپیمایی بوئینگ هم اعلام داشته که تا پایان سالجاری هواپیمایی به ایران تحویل داده نخواهد شد و احتمال داده که موعد تحویل این پرنده های آهنی به ایران  ممکن است از یک تا چند سال تغییر کند.

این عبارت را می‌توان مصداق بارز ریختن آب پاکی روی دستان سکاندار وزارتخانه عریض و طویل راه شهرسازی تلقی کرد که از بهمن ماه سال قبل، یکصدا بر طبل حل شدن چالش خرید هواپیما از فرانسه و آمریکا کوفته‌اند اما از لابلای صداهای برخاسته، آهنگی دایر بر به پرواز درآمدن این پرنده‌ها در آسمان ایران لااقل به این زودی‌ها شنیده نمی‌شود.

گفته می‌شود، تا اینجای کار، مجوز فروش ۸۰ هواپیمای بوئینگ به شرکت هواپیمایی ایران ایر صادر شده و شرکت فرانسوی ایرباس هم جواز فروش ۱۷ هواپیما از مجموع ۱۱۸ هواپیمای توافق شده را دریافت داشته است.

دست اندر کاران امر، همواره این تعصب وزارت راه وشهرسازی در خرید هواپیما را به باد انتقاد گرفته‌اند که گویی این وزارتخانه ماموریت دیگری به جز خرید هواپیما در کشور ندارد.

به ویژه آنکه مرگ و میر مردم درجاده‌های ایران همچنان تراژدی تلخ نا امنی جاده‌ها را به تصویر کشیده، آنهم بدون توجه جدی وزارت راه و شهرسازی در اصلاح یا ترمیم نقاط حادثه خیز آن.

اصغر فخریه کاشان در خرداد ماه سالجاری گفته که ایرباس هواپیما ندهد نمی‌توانیم خسارت بگیریم و افزوده تصور اینکه فردای اجرای برجام هواپیمای نو به کشور وارد شود حرف زائدی است، زیرا خرید هواپیما که مانند خرید ساندویچ نیست.

واقعیت این است که شرکت هواپیمایی ایرباس وبوئینگ از ابتدای این مذاکرات با دنده سنگین به سمت ایران حرکت کرده‌اند.

جالب تر اینکه معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی در سازمان هواپیمایی کشوری تایید کرده که آمریکایی ها عزم جزمی برای فروش هواپیما ندارند و دریافت این هواپیماها را منوط به بهبود روابط آمریکا با  ایران دانسته اند.

البته تا اینجای کارپیش بینی منتقدان به واقعیت نزدیکتر بوده هرچندکه  قائم مقام وزیر راه وشهرسازی همچنان تاکید دارد که وزارتخانه متبوع او از اقدامات عجیب ایرباس  و بوئینگ احساس سردواندن ندارد.

صنعت حمل و نقل هوایی ایران یکی از فرسوده ترین صنایع حمل و نقل هوایی در خاورمیانه بوده که در حال حاضر کل هواپیماهای موجود ناوگان هوایی این کشور، به ۲۶۶ فروند می‌رسدکه از قرار معلوم ۱۰۰ فروند آن زمین گیر بوده و عمر مفید ۱۶۶ فروند دیگر هم بیش از ۲۳ سال است.

استاندارد بین المللی، توصیه می‌کند که باید این پرنده‌های کهنسال یکی پس از دیگری بازنشسته شوند. به عبارت بهتر در حال حاضر فقط ۱۲ فروند هواپیمای با سال تولید ۲۰۰۰ میلادی در کشور وجود دارد که این امر در نوع خود یک آمار بسیار ضعیف تلقی می‌شود. صنعت حمل و نقل هوایی ایران تا سال ۱۴۰۴ به ۵۵۶ فروند هواپیما نیاز دارد بنابراین امضای تفاهم نامه خرید هواپیما از فرانسه و آمریکا درظاهر، در همین راستا، ارزیابی می شود.

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی گفته که آمریکا به خواست جامعه جهانی تن  داه ولابی قدرتمند  صهیونیست هم نتوانسته مانع  از انجام بزرگترین خرید صنعت هوانوردی ایران شود و ادامه داده که  بزودی بخشی از هواپیماهای  هردوشرکت  تحویل ایران خواهد شد. او البته  زمان مشخصی را برای تحویل این پرنده های آهنی مشخص نکرده است.

موضع گیری اخیر شرکت هواپیمایی بوئینگ دایر بر عدم تحویل هواپیماها به ایران تا پیش از شروع سال میلادی جدید، این ذهنیت را به شدت تقویت کرده که دریافت این هواپیماها حتی به مدیریت آخوندی در دولت یازهم هم وصال ندهد. به ویژه آنکه برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری در دو کشور آمریکا و ایران هم  در پیش رو است. اولی در فصل پاییز و دومی هم در ماه های ابتدایین سال آینده.

این احتمال وجود دارد که اگر رقیب تندروی هیلاری کلینتون در انتخابات آینده، بر کرسی ریاست  جمهوری ایالات متحده تکیه بزند، حتی پروژه تحویل هواپیماها به ایران برای  همیشه در چاله هوایی گرفتار آید.

چرا که دونالد ترامپ همواره نشان داده که در  مقابل ایران زاویه شدیدی داشته و از هیچ نرمشی برخوردار نیست. هرچند که نمی توان در این مورد نظری قطعی صادر کرد اما در جبهه روبرو هم با توجه به برگزاری انتخابات در ابتدای سال آینده در ایران این احتمال وجود دارد تا شرکت های هواپیمایی بوئینگ و ایرباس تا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران هم تحویل تعداد محدود هواپیما ها رامتوقف سازد.

هر چه که هست به پرواز درآمدن پرنده های آهنی با ملیت های فرانسه و آمریکا در آسمان ایران بیشتر از آنچه که تصور می رفت به سیاست گره خورد،نتیجه چنین رخدادی طولانی ترشدن زمان مذاکرات برای جمع بندی  نهایی پیرامون این امر بوده است.

حال باید دید که در این گردونه مذاکرات فرسایشی برای خرید هواپیما، عباس آخوندی بر حریف آمریکایی فائق خواهد آمد یا اینکه سیاست چند لایه آنها باز هم وزیر راه و شهرسازی را دست خالی روانه صنعت حمل و نقل هوایی کشور می‌کند؟

انتهای متن/ر.آ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.