۲۵۷۰ اقدام پژوهی در شهرستان پاکدشت ثبت شد

مدیر آموزش و پرورش پاکدشت در آئین هفتۀ پژوهش، از ثبت دو هزار و پانصد و هفتاد اقدام پژوهی در پاکدشت در سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پاکدشتی ها، آئین گرامیداشت هفته پژوهش، صبح امروز، در آموزشگاه متوسّطه دوره دوم نمونه دولتی الغدیر این شهرستان برگزار شد.

غلامعلی خانی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت، در این آئین، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، اسلام را دینی دانست که بر پایه بصیرت، روشنایی و معرفت و علم بنا شده است و گفت:  در دین مبین اسلام، فرامین متعددی در آیات قرآن و از سوی ائمه اطهار (ع) در موضوع علم و پژوهش بیان شده است.

۸۱۴۰۱۰۴۸-۶۱۰۰۰۹۲

وی ادامه داد: در دین مبین اسلام در خصوص علم و پژوهش فرامین متعددی بیان شده است و همچنین در آیات قرآن تأکیدات فراوانی شده است، و در همین راستا، در آیات مختلف قرآن کریم آموزه های مختلفی در این زمینه داریم.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت، خاطر نشان کرد: در دین مبین اسلام، پرهیز داده شده است که مسلمان، بدون تحقیق، کورکورانه و بدون بصیرت و ژرف اندیشی نسبت به مسائل اعتقادی که به آن بزرگی در نظر شارع است، گام بردارد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: همه ما ملزم هستیم در مسائل اعتقادی به کارهای تحقیقی بپردازیم و وقتی که خودمان به علم در خصوص آن مسأله رسیدیم، بر ما حجت تمام است و باید در این مورد گام برداریم و از این که در اصول دین پیرو باشیم پرهیز داده شدیم.

خانی، خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن اشاره کرده که سرنوشت هیچ قوم و گروهی را تغییر نمی دهد مگر این که خودشان را تغییر بدهند که این تغییر دادن، پایه و اساس و مبنا می خواهد و این پایه و اساس علم است

وی در همین راستا افزود: توسعه و رشد علم به تحقیق وابسته است و توسعه در هر کشور وابسته به میزان تحقیق و پژوهش و خلاقیت و نوآوری است، که بروز و ظهور این امر در کارهای تحقیقی و پژوهشی جلوه گر خواهد بود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به این که در چند سال اخیر که سند تحول بنیادین آموزش و ابلاغ شده است و این سند پژوهش محور است، خاطر نشان کرد: این سند به عنوان سندی مبنایی و بالا دستی است که حول محور پژوهش تنظیم شده و دانش آموزان و فرهنگیان به سوی آن رهنمون شده اند.

این مقام مسئول، خاطر نشان کرد:  در سند تحول بنیادین، مدرسه به عنوان یک پژوهشکده و معلم و دانش آموز به عنوان یک پژوهشگر تعریف شده است و این سند، یک سند پژوهش محور است.

خانی با اشاره به اهداف هشت گانه ای که برای تعلیم و تربیت دانش آموزان، در ساختار نظام آموزش و پرورش تعریف شده است، گفت: متولیان امر برای دانش آموزان اهداف هشت گانه اخلاقی، اعتقادی، زیستی، سیاسی، اقتصادی، پژوهشی، علمی و آموزشی را تعریف کرده اند که متولیان امر موظف هستند در جهت تقویت روحیه تحقیق و پژوهش و نوآوری دانش آموزان برنامه های ابلاغی را به صورت صحیح اجرا نمایند که خوشبختانه در آموزش و پرورش این مهم عملی شده است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت،  تاسیس پژوهشکده ها را، یکی دیگر از بنیان های گذاشته شده توسط وزارت آموزش و پرورش در جهت راتقای پژوهش دانسته و خاطر نشان کرد: تاسیس پژوهش سراهای دانش آموزی در سطح آموزش و پرورش اقداماتی ارزشمندی است که فعلا در سطح شهرها بزرگ صورت گرفته است و این امر زمانی می تواند در خصوص کیفیت بخشی به اهداف آموزش و پرورش گام بردارد، که  به مناطق کوچک تر هم راه پیدا بکند تا مردم از نعمت این پژوهشکده ها بهره مند شوند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: باید بین نظریه و عمل یک ارتباط قوی وجود داشته باشد و اتا حوزه تئوری به عمل وارد بشویم.

خانی، ضمن ابراز خرسندی از این که، در این چند ساله این امر مبنای کارهای اقدام پژوهی قرار گرفته، پیرامون برگزاری دوره های اقدام پژوهی در شهرستان پاکدشت، گفت: در سال گذشته ۲۵۷۰ اقدام پژوهی در پاکدشت انجام شد که  ۱۵۵ نفر در شهرستان حائز رتبه شدند، ۱۸ نفر حائز رتبه های استانی شدند و دو نفر به مر حله کشوری راه پیدا کردند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت، ارزشیابی توصیفی را مهم ترین ملاک برای سنجش پایانی دانش آموزان دانسته و خاطر نشان کرد: چندیدن سال است که از نظام آموزشی مدارس، از سه ثلثه به دو نوبته تغییر کرده است و ارزشیابی و نمراتی که دانش آموزان باید در هر نوبت تحصیلی داشته باشند؛ در قالب یک نمره پایانی و یک نمرۀ کلاسی است.

خانی افزود:  مبنای نمره کلاسی و ارزشیابی تدریجی  تحقیق و پژوهش است؛ که خارج از حوزه درسی به دانش آموز باید واگذار شود و میزان این ارزیابی باید به دانش آموز ارائه شود.

وی، پژوهش را، یکی از ضروریات جامعه دانسته و خاطر نشان کدر: در حوزه تحقیق و پژوهش در نظام آموزشی کشور قدم های خوبی برداشته شده است و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری (مدضله) امروز، در کشور نیاز به توسعه علم و دانش داریم و اگر ما در حوزه علم و پژوهش سرمایه گذاری نکنیم، فردای ما فردای تاریکی خواهد بود و جز در جا زدن، چیزی نصیب کشور نخواهد شد و امروز تحقیق و پژوهش و جدّیت در کار یک جهد است.

گفتنی است، پس از پایان این مراسم، نمایشگاه دست آوردهای پژوهشی دانش آموزان شهرستان پاکدشت، با حضور جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی، در پژوهش سرای خوارزمی این شهرستان، واقع در پاکدشت-بزرگراه امام رضا-خیابان شانزده متری اوقاف افتتاح گردید.

انتهای پیام/‎ف

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.