<br /> <b>Warning</b>: file_put_contents(logs/1568468908-2021-input.txt): failed to open stream: No such file or directory in <b>/home/ersthost/public_html/dev/wordino/api/spin.php</b> on line <b>32</b><br /> ارائه کهن ترین نقاشی دیواری صدر اسلام در موزه ملی ایران

Warning: file_put_contents(logs/1568468908-6812-input.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ersthost/public_html/dev/wordino/api/spin.php on line 32
بوسیله گزارش ایسنا، کرم میرزایی – مسئول کفش باستان شناسی و هنر دوران اسلامی- با بیان این که این نقاشی دیواری که روی گچ کشیده شده، مشهود گر مرد سوار بر اسب با شاهینی بر دست و خرگوشی آویزان به صرفنظر است، اظهار کرد: به باور پژوهشگران، این نقاشی، احتمالاً یکی از  امرای سامانی را به تصویر کشیده یا صرفاً یک شبح ی نمادین با مضمون  سنت شکار در این گرداگرد را یادآوری می کند.

وی توضیح رحم: مرد “قوشچی” جزو کهن ترین نقاشی های دیواری پس از اسلام در ایران است که درون خلال کاوش های کفش ی «متروپولیتن» نیویورک تو نیشابور کشف شد. این نقاشی، نمایشگر یک صحنه ی شکارگاه مربوط به سده ی سوم قمری است که در محدوده ی تل ی موستان نیشابور بوسیله مشت آمد.

او با بیان این که این نقاشی در کادر مربع مستطیلی با  بلندی۱۴۰ سانتی متر و پهنا۱۲۰ سانتی متر  ساخته شده است، بیان کرد: ساختار نقاشی سوارکار نیشابور صرف نظر از رخساره مَرد، با خطوط محیطی مملو ته رنگ و قلمی محکم و استوار روی گچ کشیده که یادآور نقش برجسته های پیرامون ساسانی است.

وی با تاکید بر این که بررسی های ارتکاب گرشده روی این نقاشی مدال می دهد که سوارکار، افسار یک اسب را  با یک دست پژمان و  با آرامش مرکب خود را راهنمایی می درنگ و روی دست دیگر وی یک شاهین نشسته، افزود: نقاش، اسب را  که در حال تاختن است، واقعگرایانه نمدار از سوار کار ترسیم کرده و سوار را  با کلاهی قبه متشابه بر سر، زره ای ابریشمین کنار تن، با اجزای لباس و تجهیزات و همچنین ساز و برگ متجاوز غنی مدال داده است.

به گفته ی مسئول موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی، این مرد که چهره اش تخریب شده، دو شمشیر و سه تسمه ی چرمی مرصع است که از تسمه وی آویخته است. روی زین اسب پوششی از پوست پلنگ با حاشیه ی نسب علامت و جزییات کاملی از نقش های آذینی روی جبه با گل های چهار تجهیزات محاط شده داخل اداره ها و نقش مانند شیار کوفی روی بازوبند دیده می شود.

جبرییل نوکنده – رییس ملکی ملی ایران – نیز درباره ی این اثر نفیس و تخصیص به فرد اعلام کرد: پس از گذراندن مراحل آسیب شناسی، حفاظت، مرمت و محکمی کمی درون تالار صدر اسلام کفش باستان شناسی و هنر دوران اسلامی نمایش داده شد.

بنا بر اطلاع دادن از روابط عمومی ارسی ملی ایران، این اثر متعلق به دوره ی سامانیان است که به شماره ی موزه ۳۲۸۱ در سالن صدر اسلام کفش ی باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ملکی ی ملّی ایران به نمایش درآمده است.

انتهای پیام